måndag, september 07, 2009

Massor av lydnadsträning

Den här förmiddagen har ägnats åt massor av lydnadsträning - först inne och sen ute på promenaden. Har försökt ta lite nya tag med platsliggandet, och efter lite googlande har jag kommit fram till att jag ska testa med riktigt långa platsligganden på Yoshi, för att försöka få honom att komma till ro, och lära honom att finna sig i situationen och inse att han ska ligga kvar ett tag. Så vi körde några platsliggningar på ca 4 minuter här hemma medan jag diskade undan, och på 8-10 minuter ute (men med belöning och beröm med några sekundera mellanrum så gott som hela tiden, och med mig på kort avstånd). Men jag tror faktiskt att han har börjat förstå något i alla fall! :) Senaste tiden har jag också tränat med shaping och klicker för att få honom att lägga ner huvudet vid platsliggning. Tror det hjälper honom lite, för då känner han mer att han har en uppgift än att "bara ligga stilla". Ytterligare en sak jag har ändrat på i platsliggningsträningen, som går emot det man oftast får höra, är att jag kör med kamplek som belöning ibland. Peppar peppar verkar det faktiskt ha resultat, han har varit betydligt tystare och lugnare än annars! Men vi får väl se hur det utvecklas...

Körde lite agilityträning på ängen här hemma med hjälp av jätteplockepinnet igår också. Så nu har vi slalomet under kontroll igen! :D

3 kommentarer:

Elin sa...

Tack snälla för kommentaren i min blogg.

Ja, och jag trodde att aldrig detta kunde hända oss men så gjorde det ju det.. och tanken att vara så nära att han hade dött är helt hemskt.

hoppas du hade en bra måndag?

må så gott

Anonym sa...

Hej!
Storleken jag har är 60x45x50 tror jag, detä r iallafall vad som står på ÖoB's hemsida, den finns även i en mindre storlek 45x35x40. Den passar nog utmärkt till utställning. Pläden i följer även med :).
Det enda negativa jag kan säga om den är att det blir rätt varmt/fuktigt i den efter en stund. Nu vet jag inte om det är för att Duke stressar upp sig i bilen men :) tänkte nämna det iallafall.
Annars har rusta en snyggare med måtten 60x42x42 för 299 kr :). Finns på deras hemsida!
http://www.rusta.se/djurtransport_hopvikbar_shn_g_p78601157.html där har du en länk.
Lycka till med letandet!

/ Patricia & Duke

Anonym sa...

Det där tipset ang långa platsliggningar ska jag testa. jag litar inte på P trots att han inte rest på sig på länge. Lugnast känns han när han har hakan i backen så den fortsätter vi med.

Majsan