måndag, juni 08, 2009

Vår första agilitytävling

I lördags var det dags för agilitydebuten! Var en härlig dag, och är väldigt nöjd med dagen, trots att jag inte har några vidare resultat att rapportera ;)

Dagen började bra med att vi blev inmätta i medium - yes! Domaren var otroligt bra, och samlade alla innan första starten för en kort genomgång, eftersom hon förstod att många var nybörjare. Så himla bra med en sån domare!

Första loppet var i agilityklass. Banan var väldigt rolig och jag hade klart för mig hur jag skulle handla Yoshi, och tyckte inte att det borde vara några direkta problem. Men tror det här med tävling var lite för nytt både för honom och för mig, så vid starten sprang han runt första hopphindret. Har aldrig hänt förut, så då har jag i alla fall lärt mig att det är stor skillnad på träning och tävling ;) Tappade kontakten med honom då, och fick inte tillbaka honom runt hindret, så fick hänga på vidare med honom. Banan började med en lång raksträcka, och dumt nog hade vi suttit några timmar precis där raksträckan slutade ... En kvart innan vår start kom en hund och satte sig två meter från oss, och Yoshi blev helt tokig i den. Så istället för att svänga efter raksträckan fortsatte han rakt ut till den hunden... Hade tänkt försöka köra igenom hela banan trots att vi diskade oss på en gång, men gav upp det nu, för jag kände att jag tappade kontakten med honom. Men ångrar såhär i efterhand att jag inte försökte det ändå... Men lärde mig ändå massor på det loppet, som att tänka igenom väldigt noga var man placerar sig under dagen, och att alltid försöka köra igenom hela banan.

På eftermiddagen satte vi oss lite mer avsides och nära målområdet, och Yoshi var faktiskt betydligt mer fokuserad nu! Hoppklassloppet gick riktigt, riktigt bra, trots tre vägringar. Men tycker vi hittade flytet, och jag kunde köra min planerade handling hela loppet, och den kändes bra. Det som krånglade för oss var tunnelingångarna! Men har ju faktiskt inte kört så mycket tunnel när jag tänker efter, så måste göra honom mer säker på dem. Han sprang förbi på utsidan av tunneln vid två av fyra tunnelingångar, men jag fick snabbt tillbaka honom. Missade även på slalomingången, där jag sprang på vänstersidan och Yoshi tog ingången från fel håll. Men lyckades rätta till det snabbt och smidigt också. Är hur som helst grymt nöjd med det loppet, trots tre småmissar!

Var en härlig dag, och väldigt lärorikt! Så nu får vi hålla tummarna inför Visby om några veckor istället! :D

Inga kommentarer: