torsdag, maj 07, 2009

Ny agilitykurs, och anmälda till tävling!

Igår började min och Yoshis nya agilitykurs, en handlingskurs på Solna-Sundbyberg BK. Kursen verkar verkligen riktigt bra, med jätteduktiga och trevliga instruktörer, trevliga kursdeltagare och ett riktigt fint klubbområde.

Vi fick köra en bana som en av instruktörerna hade tävlat på i helgen, en klass III-bana (hoppklass) som tydligen är väldigt svår även för att vara i den klassen, och de flesta ekipagen hade diskat sig på den.

Vi fick börja med att köra de fyra första hindren. Det funkade riktigt bra med Yoshi, framförallt tack vare bra tips på hur man kan handla hunden över den kombinationen. Det är ju det som är det svåra, att komma på själv hur man ska handla hunden i riktigt kluriga kombinationer. Den här kombination innehöll inkallning snett över två hinder, och sedan backandes visa hunden över ytterligare ett hinder, och plocka ner den tillbaka till sin sida och över ett nytt hinder vinkelrätt mot det första (har försökt göra en fin illustration här nedanför :P ).

Men vi satte i alla fall den här kombinationen på första försöket, och kändes som om det till och med funkade riktigt bra.

Efter det fick vi köra igenom hela banan, som innehöll många fler kluriga hoppkombinationer. Jag fick lite blackout mitt i banan, och kommer inte riktigt ihåg hur jag visade honom. Tror i alla fall vi satte allt i rätt ordning, trots att jag missade ett framförbyte jag hade tänkt göra, och därför kom av mig lite.

Det kändes också bra att han börjar bli säkrare på alla hinder. Var ett tolvpinnarsslalom med i banan, där jag var på höger sida, och det körde han hur fint som helst, var riktigt nöjd med honom! :) Däcket och släptunneln/säcken gick perfa det med. Jag och Yoshi passade även på att köra gungan ett par gånger. Den var lite annorlunda jämfört med dem vi testat tidigare, den hade t.ex. några stegpinnar. Men Yoshi var riktigt taggad och ville verkligen dra upp på den när vi kom nära, och körde den jättefint sen. Härligt! :)

Nu är vi anmälda till vår första agilitytävling också, den 6:e juni på Solna-Sundbyberg BK. Troligen så anmäler vi oss också till agilitytävlingarna på Visby BK 26:e - 28:e juni! :D

2 kommentarer:

Anonym sa...

Då ska vi hålla tummar och tassar för er när ni debuterar.

Majsan

Pernilla sa...

Lycka till på tävlingen. Kommer säkert gå jättebra :-D