måndag, augusti 18, 2008

Lydnadstävling på onsdag

Japp, på onsdag är det dags för lydnadstävling. Första gången för mig och Yoshi. Har faktiskt börjat bli lite nervös, trodde inte det. Jag har precis läst igenom lydnadsbestämmelserna, var ett tag sen sist. Har två grejer jag måste kolla upp till onsdag. Om nån läser här och vet vad som gäller så får ni gärna skriva en kommentar :D Det ena är vad man får ha för halsband på hunden. Kursledaren jag hade på tävlingslydnaden sa att man enligt lydnadsbestämmelserna ska ha en metallkedja (strypmodell) på hunden. Jag hittar dock inget om det. Vad gäller? Och om man använder annat kommandoord än de angivna, måste det då anges till domaren före tävling? Handtecken ska ju göra det. Och det står ju angivet vilket/vilka kommandoord som får användas på respektive moment. Men jag har för mig att man får ha andra kommandon och att det då ska anmälas till domaren, men jag hittade inget om detta. Får undersöka detta lite närmare som sagt!


Ska strax ut och köra ett genrep tänkte jag. Tror tyvärr inte att allt sitter... De moment som inte satt innan sommaren har jag fått till ganska bra (peppar, peppar...) med hjälp av klicker och godis. Men jag har inte hunnit befästa det särskilt utan klicker och godis, så jag vet inte riktigt hur motivationen är i exempelvis läggandet och ställandet. Men det visar sig väl på onsdag :D


Igår fick Yoshi en helrenovering. Blev borstning, bad, föning, klippning och rakning. Bara kloklippning och tandborstning kvar. Tycker han blev riktigt tjusig. Tog bara topparna på huvud, nacke och större delen av benen, men formade till pälsen i övrigt. Så efter badet såg han ut och ha mer päls och mer frisyr, men blev ändå av med en hel del päls. Alltid lika skönt! Ska försöka ordna en bild.


Nu ska vi ut och träna, håll tummarna!
Avslutar med ett par bilder från början av sommaren när vi cyklade ner till Mälaren en solig dag (vart tog de vägen nu förresten..?). Tyvärr fick vi överge den fina klippan när det kom vågor :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Men hur gick det nu då???
Jag vill ju veta vad jag och Malva ska kämpa mot *ler* Har ni fått ett 1:a pris - ja då kan vi inte slå er - men annars.... *he he*

Hoppas på en mail eller nåt som visar på hur det gått!

Leone